„Wyliczanki” Natalii Usenko

„Słonko wzeszło, wstawaj z biedronkami, klaszcz w kopytka i ruszaj bioderkami”

Jak na prawdziwą Ponymaniaczkę przystało, Natala co rusz powtarza i inscenizuje powyższą wyliczankę, a ja razem z nią, bo primo wyliczankę tę pokazuje się w dwie osoby, secundo takie wyliczanki to niezła językowa i ruchowa zabawa! Każde pokolenie ma swoje wyliczanki, rymowanki; ja ze swojego dzieciństwa pamiętam kilka, między innymi:

  • Wpadła bomba do piwnicy, napisała na tablicy SOS głupi pies, tam go nie ma a tu jest!
  • Dwa aniołki w niebie, piszą list do siebie, jakim atramentem powiesz mi Ty!
  • Si si my baby I want to say be, I want to say be I want to see youuuuu!
  • Pani Zo-Zo-Zo, Pani Sia-Sia-Sia, Pani Zo, Pani Sia, Pani Zosia męża ma. A ten mąż-mąż-mąż, pije wciąż, wciąż, wciąż. Trochę wina, trochę wódki i od tego jest malutki. Przepił dom-dom-dom. Przepił wóz-wóz-wóz. Na patelni żonę wiózł!
  • Palec pod budkę, bo za minutkę, budka szklana zamykana zaraz zamknie się! Gę, gę, gę zaczynamy grę! Kwa, kwa kwa gra już trwa!
  • Ence pence, w której ręce?
  • Zgaduj zgadula, w której ręce złota kula?
  • Cisza na morzu, wicher dmie. Za chwilę bałwan odezwie się. A tym bałwanem będzie ten, kto pierwszy odezwie się!

Powoli wprowadzam te wyliczanki do słownika N. i widzę, że im bardziej bezsensowne i z wychowawczego punktu widzenia są one głupie, tym więcej uciechy jej sprawiają! 🙂 I dobrze! Taki jest cel wyliczanek – nie mają być mądre czy z przesłaniem. Mają nieść radość, rozśmieszać, bawić, rymować się, mieć rytm i wpadać w ucho, by tak jak ja teraz, po n-latach pamiętać je i przekazywać kolejnym pokoleniom!

wpr_wyliczanki_1

„Wyliczanki” autorstwa Natalii Usenko to książka będąca zbiorem dziecięcych wierszyków utrzymanych w powyższym charakterze. Niektóre z nich pomagają wybrać osobę do konkretnej zabawy na zasadzie losowania jak powyższe „Dwa aniołki w niebie”, czy dla przykładu proponowane przez Natalię Usenko poniższe wyliczanki:

wpr_wyliczanki_4

wpr_wyliczanki_6

wpr_wyliczanki_13

Inne można pokazywać jak „Si si my baby”. Wszelkie wskazówki, jak pokazywać daną rymowankę, znajdziemy w książce.

wpr_wyliczanki_2

wpr_wyliczanki_3

Zadaniem jeszcze innych wierszyków jest wywołać uśmiech na twarzy małego i dużego!

wpr_wyliczanki_5

wpr_wyliczanki_8

Odnalazłam tu też wierszyki z lat mojej młodości tylko, że w zmodyfikowanej wersji, które podobają mi się nie mniej jak te, które znam sprzed lat!

wpr_wyliczanki_10

Dla bardzo chcących znaleźć wartościowe treści Natalia Usenko zamieściła w książce wierszyki utrzymane w powyższym tonie, ale z morałem! Nie ma ich dużo, ale te, które są, warte są uwagi.

wpr_wyliczanki_12

Generalnie jednak wierszyki nie mają większego sensu, niekiedy zostały stworzone ze słów, które nijak mają się do siebie, ale dobrze ze sobą brzmią, bo mają wspomniany rytm i rym. I to jest fajne!

Książkę zilustrowała Joanna Rusinek. Ilustracje przypominają obrazy stworzone ze ścinek gazet, które odpowiednio naklejone doprowadziły do konkretnych prac. Dało to ciekawy i miły dla oka efekt.

wpr_wyliczanki_7

wpr_wyliczanki_9

wpr_wyliczanki_11

Kto oprócz powagi w życiu, szuka trochę luzu i lubi głupotki, ten polubi również tę książkę i te wyliczanki!

_______

Wyliczanki

Natalia Usenko

ilustracje Joanna Rusinek

seria: Wierszem napisane

wyd. Egmont

_______

Zajrzyjcie do pozostałych uczestniczek projektu „Przygody z książką 4” klik, klik

Print

11 Komentarzy

  1. Większość wyliczanek znam- znaczy pamiętam:) Lubię takie książeczki i moje dziecię również.

  2. Ale ekstra! Syn znajomej dziś przypomniał mi wyliczankę- wierszyk „Opowiem ci bajkę jak kot palił fajkę…” ale się mojej Szarańczy podobało 🙂

    1. a kocica papierosa upaliła kawał nosa 😀 Wyliczanki górą!

  3. AgaMamaDusi · · Odpowiedz

    Wyliczanki to stały element dzieciństwa. Też wiele jeszcze pamiętam a Dusia co i rusz mówi mi nowe bo gdzieś usłyszała 🙂

    1. Takie jak otwórz pepsi – jesteś seksi! 😀 Pamiętam 😀

      1. AgaMamaDusi · ·

        Haha… No takie też 😛

  4. Wierszyk o kozie mnie rozwalił, doskonały 🙂

    1. Jak większość 😉 Cieszę się, że Ci się podoba 🙂

  5. Mnie się podoba wyliczanka o rekinie, zwłaszcza że przy myciu zębów proszę syna o zrobienie „rekinka” czyli pokazania mi kłów 😉

Skomentuj

" To dla pamięci "

Blog o wspomnieniach

