nauka czytania: sylabowe sekwencje

Do nauki sylab, ich powtarzania i utrwalania świetnie nadaje się zabawa w układanie sylabowych sekwencji. Zabawa jest szybka i łatwa do przygotowania, kosztuje grosze i reprezentuje styl(!) coś z niczego 🙂

wpr_nakrętkisylabowe5

potrzebne będą: plastikowe nakrętki od butelek, marker

Markerem zapisujemy na nakrętkach sylaby, każdą w ilości podwójnej, czyli dwie sylaby „ma”, dwie sylaby „ta” itd. Układamy ciąg i prosimy dziecko o odpowiednie dopasowanie pozostałych sylab. W każdym momencie, gdy tylko to możliwe i nie jestem stopowana słowami N. „mamo, wiem (wrrr)!”, czytam N. zapisane sylaby by się z nimi osłuchała i utrwaliła – „ma, me, mi, mo, mu, my; ta, te, ti, to, tu, ty”.

wpr_nakrętkisylabowe4

N. ma wiele frajdy i układa sekwencje raz za razem, gdy bawiąc się wprowadzamy element rywalizacji.

ja: Tak pomieszam i poukładam sylaby, że nie dasz rady ich dopasować i wygram! (Wiem, że da radę, więc mogę sobie na taki akcent rywalizacji pozwolić – jeżeli dziecku jest trudno ułożyć sekwencję, lepiej zrezygnować z tak bardzo nacechowanego emocjonalnie komentarza; lepiej go zastąpić naszym gapiostwem – N., czy wiesz gdzie jest „ma”, bo ja szukam i szukam i nic!)

Po ułożeniu nakrętek odwracam na chwilę wzrok, bo zawsze „coś” innego niż sekwencja absorbuje moją uwagę – ptaszek za oknem, splatane włosy, a wówczas N. odpowiednio dopasowuje sylaby.

Po chwili patrzę…

ja: Cooooo? Już ułożyłaś? Ale jak to? Przeciez to była najtrudniejsza zagadka na świecie! Jesteś genialna!

N.: Jestem genialna!

ja: Czekaj, czekaj… zaraz wymyślę coś jeszcze trudniejszego, teraz to naprawdę będzie najtrudniejsza zagadka…

I tak zabawa się toczy 🙂

wpr_nakrętkisylabowe3

Ostatnio sylabowe nakrętki genialnie spełniły się jako czasoumilacz i czasozapychacz podczas podróży autem, kiedy to i malowanie i czytanie i układanie konstrukcji z zużytych świateł chemicznych (pisałam o nich TU – KLIK) przestały być interesujące a jedyną rozrywką było powtarzane jak mantra pytanie ” mamo, daleko jeszcze?”. Złapane w ostatniej chwili przed wyjściem z domu sylabowe nakrętki dały radę! 🙂

wpr_nakrętkisylabowe1

wpr_nakrętkisylabowe2______

Nasze inne sylabowe zabawy:

  • nauka czytania – sylabowa kostka KLIK
  • nauka czytania – sylabowe przedszkole KLIK

Skomentuj

" To dla pamięci "

Blog o wspomnieniach

