karty Montessori – ptaki

wpr_karty_ptaki3

Od momentu kiedy zrobiłyśmy(liśmy) ciasteczka i karmnik dla ptaków (przeczytacie o tym TU), Natalę bardzo zainteresowało, jak wyglądają sikorki, dla których właśnie my te ciasteczka ze słoninką wykonałyśmy.

By zyskać na czasie (bo już główka pracowała i wymyśliła, że  karty z ptaszkami dla N. trzeba wydrukować, dzięki którym wszystko będzie wiadomo) malowniczo wręcz poetycko musiałam o tych sikorkach opowiadać, że sikorki są takimi małymi ptaszkami, wielkości wróbelków, tylko, że mają żółte brzuszki zamiast jasnych. Nieprawdaż, że opis godny samej Elizy Orzeszkowej? Oczywiście, że „prawdaż”, ale dziecku jak nie pokażesz, to nie zrozumie.

Tak więc wyszperałam w Internecie piękne karty do nauki trójstopniowej typu Montessori* (w pakiecie były: karta z obrazkiem ptaka i jego nazwą, karta z samym obrazkiem ptaka i karta z samą nazwą) i rozpoczęłyśmy z nimi zabawę. W naszym wydaniu zabawa trójstopniowa polegała na:

Krok 1: Pokazywanie kart

Przez cały dzień a może nawet i dwa pokazywałam N. obrazki różnych ptaków zimujących w Polsce. To, ile kart pokażemy dziecku zależy od wieku i od jego zainteresowania. U nas zainteresowanie było duże! Początkowo pokazałam N. 4 karty, z czasem kart przybyło do 10.

wpr_karty_ptaki1

Krok 2: Dopasowywanie obrazków

Gdy już uwinęłam się z podklejeniem i wycięciem kart ptaków niepodpisanych, N. mogła dopasowywać ptaki jednocześnie je nazywając.

Krok 3: Dopasowywanie nazw ptaków

Jak się możecie domyśleć, gdy przebrnęłam przez trud związany z podklejeniem i wycięciem nazw ptaków (trochę tego było) Natala mogła się zabrać za „podpisywanie” ptaków. Ten etap przysporzył jej najwięcej trudności, ale nie to, żeby przez niego nie przebrnęła. Zdolniacha, dała radę! 🙂

wpr_karty_ptaki2

A najwięcej frajdy dostarczała N. zabawa praktykowana na wszystkich etapach tej trójstopniowej zabawy a mianowicie „pytanki – zgadywanki”, które pozwoliły przyswoić N. i mnie (bo ja też noga z ptaków jestem!) nazewnictwo ptaków w sposób tak naturalny jak naturalny jest sik z rana 😉 Pytałyśmy i odpowiadałyśmy nawzajem – a który ptak ma żółty brzuszek? – sikorka, a który jest czarny? – gawron, kruk, kos, a który ma czerwony brzuszek? – gil, a który stuka dziobem w drzewo w poszukiwaniu robaczków? – dzięcioł et cetera.

Powiem Wam, że zawsze byłam gułą w kwestii rozpoznawania ptaków i zawsze mnie to irytowało(!!!) i nawet rok temu podjęłam próby rozróżnienia gawrona od kruka (bo chciałam N. konkretną wiedzę przekazać a nie tylko „ptak, ptak, ptak”), napatrzyłam się w Internecie na te ptaszyska, wyszłam na dwór i nic! Jak stanęły dwa takie przede mną, to czarne i to czarne, to autentycznie czarna rozpacz mnie ogarniała – a teraz już wiem, że mają inne dzioby, gawron ma jasny u nasady a kruk ma cały czarny! I taka szczęśliwa jestem, że idę i wiem, że ten tu to gawron a ten tam to kruk! Mała rzecz a cieszy! Ba! Jak cieszy! 😉

P.S. Karty świetnie sprawdzają się w terenie. Ostatnio zapakowałyśmy je do plecaka i wyruszyłyśmy na podglądanie 😉 I jak to z podglądaniem bywa – jako, że bardzo brzydka to czynność, to przyroda pogroziła N. palcem – jak Natala nie skoczy, a przyroda kałuży nie zrobi, to jak ona swoje cztery litery w tej kałuży skąpała, to żal wspominać? Eeee, nie żal… Śmiechu było co niemiara, ale z podglądania nici… Zgodnie stwierdziłyśmy, że pójdziemy jeszcze raz, gdy już po roztopach będzie 😉

_____

* Karty znalazłam na blogu Hannah the Minx, możecie je pobrać TUTAJ Bardzo za nie dziękuję – są rewelacyjne!

2 komentarze

  1. czy są jakieś zasady drukowania takich kart? na jakim papierze? czy to musza być fotografie czy wydruki?

    1. Ja drukowałam na zwykłym papierze, by obrazki były sztywniejsze podkleiłam je na tekturce. Kartki można zalaminować, ale stwierdziłam, ze gra nie jest warta świeczki, N. jest na tyle duża, że dba o zabawki 🙂

Skomentuj

" To dla pamięci "

Blog o wspomnieniach

