lampiony z owoców, metalowych puszek i ze słoika

W okresie jesienno – zimowym, czy to w mieszkaniu czy na dworze, lubię patrzeć na roztaczany przez świeczki blask, na ich wesołą grę cieni wreszcie lubię wyciszenie, spokój, który dają po całym dniu pracy, a który wszystkim tak często jest potrzebny. Pomysł ze zrobieniem lampionów zrodził się w główce N., która po tym jak zobaczyła w bajce lampiony, zapragnęła takie mieć. Wszystko ładnie, pięknie, możemy robić lampiony, tylko, że N. chciała dokładnie takie lampiony jak w bajce. A tam, jak na złość, musiała być pokazana chyba jedna z najtrudniejszych wersji lampionów, bo latające! Biednemu to zawsze wiatr w oczy! Buhahaha.

Ostatecznie udało mi się namówić N. na zwykłe lampiony, w związku z czym spod naszych rąk wyszły lampiony według następujących projektów:

1. Lampiony ze skórki pomarańczy

Pomysł podpatrzyłam, bodajże, w programie „DD TVN”. Do zrobienia lampionów wykorzystujemy skórkę, miąższ zatem musimy oddzielić. Nie uwierzycie, ale istnieją różne szkoły oddzielania skórki od miąższu. Ja zdecydowałam się na wersję, w której wpierw odcina się górę pomarańczy, w celu zrobienia takiego jakby komina odprowadzającego gazy 🙂 Następnie przekroiłam pomarańczę na pół, wraz z N. wycisnęłyśmy soczek, wypiłyśmy go, pocmokałyśmy, po brzuszku się poklepałyśmy, a resztę usunęłyśmy łyżeczką i nożem.

wpr_lampiony2

Później powycinałyśmy wzorki w skórce – nie siliłyśmy się na wielką sztukę – N. drylownicą do jabłek powycinała kółeczka i gotowe.

wpr_lampiony5

Do jednej z połówek, tej pełnej, włożyłyśmy podgrzewacz, podpaliłyśmy go i przykryłyśmy drugą połówką. Nie dość, że całość oryginalnie wygląda (mnie nasz lampion bardzo śmieszy, jest taki zabawny), to jeszcze pięknie pachnie! Podobne lampiony można robić z grejpfrutów, pomelo ogólnie cytrusów jak również z innych owoców o dość wytrzymałej skórce.

wpr_lampiony14

2. Lampiony ze skarbami jesieni

Do starych słoików, takich pod gumkę, N. wsypała kasztany, żołędzie, szyszki w różnej kolejności i ilości. Na wierzch takiej piramidy położyłyśmy podgrzewacz. W wersji „na bogato” nie dość, że obwiązałyśmy górę słoika rafią, to jeszcze zawiązałyśmy kokardę 🙂 Te lampiony oprócz tego, że pięknie wyglądają, gdy się świecą, to służą nam również jako ozdoba mieszkania.

wpr_lampiony7

wpr_lampiony6

3. Lampiony pomalowane farbą do szkła

Znowu przydatne będą słoiki. Zrywamy z nich stare naklejki, dokładnie myjemy, osuszamy i takie tam pierdoły, a następnie malujemy farbami do szkła, witraży. Farby takie oczywiście można kupić, można je też w prosty sposób zrobić. Zapewne nie będą one tak superekstraznakomite jak te kupne, ale na potrzeby lampionu, uważam, że są wystarczające.

wpr_lampiony15

wpr_lampiony16

Przepis na farby do szkła

– 2 łyżki żelatyny
– 1/3 szkl. chłodnej wody
– barwniki spożywcze w proszku bądź płynie, w razie ich braku można zabarwić farby curry, czerwoną papryką, sokiem z buraka, kakao

Żelatynę mieszamy z wodą, odstawiamy na 5-10 minut. Następnie mieszaninę podgrzewamy przez 1 – 2 minuty. Dzielimy na kilka porcji i każdą barwimy na inny kolor. Czekamy aż trochę przestygną, wówczas nie spływają po szkle i łatwiej można nimi malować. Do zastygających na szkle farb, możemy przykleić, na przykład, liście. Nadadzą one lampionom jesiennego charakteru.

Przepis na farby zaczerpnęłam z bloga Strong Mamong.

wpr_lampiony4

wpr_lampiony

wpr_lampiony3

 4. Lampiony z puszek

Do wykonania tych bardzo efektownych lampionów potrzebne są puszki po warzywach, owocach, mleku modyfikowanym itd. Nam po przygotowaniach do imprezy została puszka po kukurydzy i brzoskwiniach, postanowiłam je kreatywnie wykorzystać. Wpierw obejrzałam je dokładnie, czy nie ma jakiś zadziorków mogących skaleczyć, gdy takowe znalazłam, bardzo dokładnie dogięłam je, a następnie puszki umyłam i wysuszyłam.

Na jedną jak i na druga puszkę nakleiłam wzory, jakie chciałam mieć na lampionie i z pomocą męża oraz przy użyciu gwoździa i młotka, możliwe było odwzorowanie kształtów. Przy okazji pisania tego postu, doczytałam w internecie, że dobrze przed wybijaniem wzoru, wlać do puszek wodę i ją zamrozić. Podobno ułatwia to wybijanie dziurek, bo wówczas puszka nie gnie się… Taaa, trochę za późno doczytałam…

wpr_lampiony8

wpr_lampiony9

wpr_lampiony10Efekt jest niezwykle magiczny, i podobnie jak wcześniejsze rodzaje lampionów, również i te są jedyne w swoim rodzaju, po prostu piękne.

wpr_lampiony12

wpr_lampiony11

wpr_lampiony13

11 Komentarzy

  1. Pięknie się rozświetlacie a nawet błyszczycie 🙂
    Lidia – mam dla Ciebie pomysła: Ty połącz swoją robotę [ wiesz jaką ] z twórczością dla dzieci – to będzie czad! „Laboratorium pomysłów” !

    1. Myślałam o tym 😉 Nazwa… piękna!

  2. Szukam właśnie inspiracji do zrobienia z Córcią lampionów 🙂

    1. Mam zatem nadzieję, że któryś z naszych pomysłów przypadł Wam do gustu. A jak liście malowane w torebce strunowej? Zrobiłyście już? 🙂

  3. Czyżby Roszpunka? Czy Natalia też hoduje włosy do ziemi, jak Gagata? Żeby być taka jak ona…Ach… :-)Takie latające lampiony widziałam w tym roku w Łebie,za grosze, made in china. Pewnie są do kupienia w internecie. Prawie się skusiłam. A te Wasze bardzo pomysłowe, zwłaszcza jestem pod wrażeniem tych puszkowych i pomarańczowych.

    1. Raczej nie Natalka hoduje, tylko tata hoduje Natalce. Widziałam te latające w internecie, muszę się zebrać i kupić. A lampiony były w „Strażaku Samie” 😉

  4. Świecące cuuuda ♥ Puszkowe są the best ! choć liściowe takie bardzo na czasie … no nie mogę się zdecydować … 😉

    1. Fakt, te puszkowe również skradły moje serce 🙂

  5. […] Więcej inspiracji do zrobienia lampionów znajdziecie tu: https://zabawyzn.wordpress.com/2014/10/15/lampiony/ […]

  6. Lubię lampiony. Zrobiliśmy takie z pomarańczy, puszek a ostatnio z liści.

    1. Jesień sprzyja takim pięknym twórczym pracom – super!

Skomentuj

" To dla pamięci "

Blog o wspomnieniach

